کد مطلب:3845 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:413

تشریع نماز میت
یكی از انصار به نام براءبن معرور، ماه صفر در مدینه از دنیا رفت یك ماه به آمدن رسول الله صلی الله علیه و آله به مدینه مانده بود، براءبن معرور یكی از هفتاد نفری بود كه در بیعت عقبه حاضر شده و از رسول الله صلی الله علیه و آله به مدینه دعوت كردند، و اولین سخنگوی آن بیعت بود، حضرت به محض ورود به مدینه از وفات او اطلاع یافت و بر سر قبر او رفت و بر او نماز خواند و آن اولین نماز میت بود كه خوانده شد

مجلسی رحمه الله در بحار فرموده: در سال دهم بعثت حضرت خدیجه از دنیا رفت و در حجون دفن شد و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم داخل قبر او شد ولی آن روز نماز میت تشریع نشده بود: ولم یكن یومئذ سنة الجنازة و الصلاة علیها [1] علی هذا آن حضرت بر ابوطالب علیه السلام و بر یاسر و سمیه دو شهید اسلام نیز نماز میت نخواند. یعقوبی گوید: چون ابوطالب از دنیا رفت رسول الله بسیار محزون شد، آنگاه دست خویش را چهار دفعه بر پیشانی راست و سه دفعه بر پیشانی چپ او كشید و فرمود: عموی عزیزم در كودكی تربیتم كردی و در یتیمی كفالتم نمودی و در بزرگی یاریم كردی خدا به تو جزای خیر دهد آنگاه پیشاپیش جنازه اش ‍ حركت كرد [2] .

ابن اثیر در اسد الغابه گوید: قدم رسول الله قبره (براء) فی اصحابه فكبر علیه و صلی وكبر اربعا از این معلوم می شود كه بی شك، پیامبر نماز میت خوانده است، یعنی: بر قبر او (: براء) ایستاد و نماز خواند و چهار تكبیر گفت.

ناگفته نماند: رسول الله صلی الله علیه و آله باپنج تكبیر بر او نماز خوانده است، زیرا چهار تكبیر را در نماز منافقان تند می گفت. كلینی در كافی از امام صادق علیه السلام نقل كرده كه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بر قومی در نماز میت پنج تكبیر می گفت و بر بعضی چهار تكبیر و چون بر جنازه ای چهار تكبیر می گفت، متهم به منافق بودن می شد [3] و ایضا عن ابی عبدالله علیه السلام قال: قال رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم: ان الله تبارك و تعالی فرض الصلوة خمسا و جعل للمیت من كل صلاة تكبیرة [4] .

ناگفته نماند: این كه مسلمانان اهل سنت نماز میت را با چهار تكبیر می خوانند، آن به دستور عمربن الخطاب بوده است، سیوطی در تاریخ الخلفاء در فصل اولیات عمر می گوید: و هو اول من جمع الناس فی صلوة الجنائز علی اربع تكبیرات [5] .

مرحوم شرف الدین در این رابطه در كتاب النص والاجتهاد بحث مفصلی دارد كه صحابه حتی بعد از نهی خلیفه باز با پنج تكبیر نماز میت می خوانده اند [6] و چون در ادیان آسمانی و خاصه دین مبین اسلام، مردن آخر كار انسان نیست لذا چون كسی از دنیا رفت دسته جمعی بر او نماز خوانده و به رحمت خدای می سپارند خواندن نماز میت فضیلت بسیار دارد و این سنت تا قیامت ادامه خواهد داشت.

قال امیرالمؤ منین علیه السلام: من تبع جنازة كتب الله له اربعة قراریط، قیراط لاتباعه ایاها و قیراط للصلاة علیها و قیراط للانتظار حتی یفرغ من دفها وقیراط للتعریة [7] .


[1] بحارالانوار، ج 19، ص 21.

[2] تاريخ يعقوبي ج 2 ص 21؛ ياعم ربيت صغيرا و كفلت يتيما و نصرت كبيرا فجزاك الله عني خيرا... ايمان ابوطالب عليه السلام از ضروريات شيعه و مورد تأييد روايات اهل سنت است، مشترك از دنيا رفتن آن بزرگوار از ساخته هاي بني عباس لعنهم الله ميباشد.

[3] كافي، ج 3 ص 181، حديث 4.

[4] كافي ج 3 ص 181، حديث 4.

[5] تاريخ الخفاء، ص 137 اوليات يعني چيزهايي كه اولين بار عمر به وجود آورد.

[6] النص والاجتهاد، ص 153.

[7] من لا يحضره الفقيه، ج 1 ص 161، حديث 451.